تحصیل در کشور روسیه دارای شرایط آسانی برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در کشور روسیه است و به دو صورت کلی دانشجویان میتوانند برای تحصیل در دانشگاههای روسیه اقدام کنند:

  1. کسانی که میخواهند به زبان روسی تحصیل کنند و
  2. دانشجویانی که قصد دارند دوره تحصیلی خود را به زبان انگلیسی بگذرانند.

تمامی متقاضیان تحصیل در روسیه با داشتن دیپلمی که در ایران دارند میتوانند جهت پذیرش از دانشگاه های روسیه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام نمایند.

دوره پادفک

به این نکته توجه داشته باشید که برای تحصیل به زبان روسی در دانشگاههای روسیه نیاز به شرکت در دوره های پادفک زبان روسی است و دانشجو میبایست دوره پادفک را گذرانده باشد ولی برای تحصیل به زبان انگلیسی الزامی برای شرکت در دوره پادفک نیست.
یکی از سوالاتی که اغلب دانشجویان در مشاوره ها میپرسند این است که آیا در دوره های یادفک نیاز است که دانشگاههای مورد تایید بخوانیم؟

در جواب به این سوال خیر در دوره پادفک هیچ تفاوتی وجود ندارد که دانشجو در دانشگاه مورد تایید پادفک را گذرانده باشد یا در دانشگاه های غیر تایید بلکه مهم است که در کورس اصلی خود را در دانشگاههای مورد تایید تحصیل کرده باشد. پس بنابراین نیاز نیست که حتما برای دوره پادفک در دانشگاه تایید باشیم اما این نکته را به یاد داشته باشید که سطح آموزشی و اساتید دانشگاه ها با همدیگر متفاوت
است.
دانشجویان دقت داشته باشند که دوره های یادفک زبان روسی با یکدیگر نیاز متفاوت است. رشته های محبوب در کشور روسیه شامل :
پزشکی، دندان پزشکی داروسازی، پرستاری و رشته های شاخه های مهندسی است که هر یک از دوره های پادفک این رشته ها در نوع آموزش متفاوت است برای مثال در رشته های پزشکی و دندان پزشکی پادفک دوره های تخصصی شامل آموزش زبان روسی – دروس تخصصی زیست و شیمی تدریس میشود و در پادفکهای مهندسی آموزش زبان روسی ریاضی و فیزیک تدریس میشود.
اغلب دانشجویان ایرانی در روسیه به زبان روسی در دانشگاههای روسیه در حال تحصیل هستند و دانشجو پس از شرکت در دوره پادفک و یادگیری زبان روسی برای ورود به کورس اصلی در دانشگاههایی که مورد هدفش است ثبت نام میکند ، اکثر دانشگاههای تاپ کشور روسیه بخصوص دانشگاههایی که در لیست مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران در روسیه قرار دارند دارای آزمونهای ورودی هستند که برخی بیشتر این آزمونها بصورت آنلاین است و در برخی از دانشگاهها بصورت حضوری برگزار میگردد. توضیحات دیپلم آبی در صورت نیاز اضافه شود.

شرط معدل

برخی از دانشگاه ها در کشور روسیه نیز شرط معدل دارند مثلا دانشگاهی مانند دانشگاه دوستی ملل یا همان رودن که در سال های قبلی در لیست مورد تایید وزارت بهداشت و درمان بود پذیرش از این دانشگاه با توجه به شرط معدل و بررسی مدارک تحصیلی بود و هست اما عموما برای پذیرش تحصیلی از دانشگاههای روسیه شرط معدل ندارند و با توجه به آزمون های ورودی است.

مدارک مورد نیاز تحصیل در روسیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های روسیه نیز شامل:

  1. اصل و ترجمه مدارک دیپلم و ریز نمرات تحصیلی ترجمه میبایست به زبان روسی و بصورت رسمی با مهر تاتاریوس انجام شده باشد)
  2. پاسپورت با مدت زمان ۱۸ ماه اعتبار)

مدارک ذکر شده در ابتدا بصورت فایل پی دی اف و اسکن شده برای ترجمه با مهر تاتاریوس اقدام کند و پس از پذیرش و حضور در کشور روسیه متقاضی میبایست اصل مدارک تحصیلی خود را نیز به دانشگاه ارائه دهد.
از دیگر نکات بسیار عالی برای تحصیل در کشور روسیه عدم نیاز به مصاحبه در سفارت، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و عدم نیاز به ارائه تمکن مالی است و دانشجو هیچ یک از موارد ذکر شده را نخواهد داشت و کافیست پس از پذیرش دوره یادفک و یا پس از قبولی در کورس اصلی دانشگاه دعوتنامه درخواست شده از دانشگاه از طریق سازمان ام و د را دریافت کند و برای اخذ ویزای تحصیلی خود از ایران اقدام نموده و وارد کشور روسیه شود.

ددلاین های دانشگاه ها

در صورتی که دانشجو تمایل به تحصیل و شرکت در دوره های پادفک دوره مقدماتی آموزش زبان روسی را در روسیه داشته باشد معمولا دوره ساله و هم حتی دوره های فشرده ۴ ماهه با توجه به برنامه آموزشی دانشگاه ها متفاوت است و میتوان گفت اغلب زمان ها دوره های پادفک های مختلفی وجود دارند برای مثال در بعضی از دانشگاههای روسیه دوره های ۱ ساله، ۹ ماهه ، ۸ ماهه و ۶ ماهه و حتی یک و نیم قابل ثبت نام هستند که البته تاریخ ثبت نام در پادفک در هر دانشگاه متفاوت است یادفکهای حضوری و پادفکهای آنلاین اما پروسه ثبت نام آزمون ها برای ورود به کورس اصلی دانشگاههای روسیه معمولا از one شروع میشود و دانشجویان برای ثبت نام در آزمون های
ورودی دانشگاه میبایست اقدام لازم برای ثبت نام خود را در این بازه زمانی انجام دهند و منتظر اعلام نتایج آزمون ها باشند.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی

مدت زمان تحصیل ۵ سال
امکان تحصیل به زبان روسی و انگلیسی
در بعضی از دانشگاه آزمون ورودی انجام میشه دروس زیست و شیمی
در بعضی از دانشگاه آزمون ورودی مصاحبه هم انجام میشه یا آزمون زبان هم میگیرن بعضی از دانشگاه ها.
و در بعضی از دانشگاه ها بدون آزمون ورودی هست.
در طول دوره تحصیل به صورت تئوری و عملی انجام میشه.
هزینه های تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی بالاتر از تحصیل به زبان روسی است.
در صورت تمایل به تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان روسی پیشنهاد میدیم حتما دوره پادفک آماده سازی زبان روسی که گاها دروس تخصصی کورس اصلی هم شامل میشه و آشنایی و آمادگی خوبی برای کورس اصلی هست براشون پذیرش بگیریم و شرکت کنن
شرایط پیدا کردن کار در حرفه دندانپزشکی بعد از اتمام تحصیل در رشتت دندانپزشکی ۱۰۰ درصد هست.
به راحتی وارد بازار کار میشه شد مجوزهای لازم دریافت میشه و شروع به کار میکنن، در طول تحصیل کورس اصلی به صورت حضوری و تمام وقت هم امکان دریافت اقامت بلند مدت PBIOا (۱) هست که در پایان تحصیل این امکان رو میده که اقامت دائم پاسپورت آبی (BHK) دریافت شه و همچنین با کار کردن بعد از تحصیل امکان دریافت پاسپورت قرمز یا همون شهروندی است.

شرایط سنی برای تحصیل در روسیه

در کشور روسیه حداقل سن تحصیل در دانشگاه در رشته های مختلف مقطع لیسانس پزشکی عمومی دندانپزشکی، داروسازی و زیر شاخه های پزشکی در مقطع لیسانس معمولا از ۱۷ سال هست برای کشورهای ویزایی در زمانی که دانشگاه یک دانشجو زیر ۱۸ سال رو میخواد دعوتنامه اقدام و دریافت کنه اسکن پاسپورت و ترجمه پاسپورت پدر یا مادر دانشجو نیاز هست
در مقطع فوق ليساس حداقل سن ۲۱ سال است.
در مقطع دکترا حداقل سن ۲۳ سال است.
ماکسیموم سنی برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور روسیه وجود ندارد. یعنی مسن بودن برای تحصیل مانعی ایجاد نمیکنه.

شرایط تحصیل در روسیه با بورسیه

دولت فدراسیون روسیه شرایط عالی بورسیه و تحصیل رایگان را برای تمامی دانشجویان خارجی و ایرانیان فراهم کرده است که امکان تحصیل رایگان را به دانشجویان میدهد تا دانشجو تحت پوشش بورسیه به تحصیلات در کشور روسیه بپردازد.

جهت تحصیل رایگان در روسیه دانشجویان میتوانند از روشهای مختلفی استفاده کنند. بصورت کلی چند نوع بورسیه در کشور روسیه وجود دارد، اول بورسیه دولتی روسیه که در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود و ظرفیت سالانه ۳۰۰ نفری را برای ایرانیان همه ساله دارد.

بورسیه دوم بورسیه اوپن دورز روسیه است که تحت یک المپیاد برگزار میشود و فقط برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود. مورد سوم بورسیه مستقیم از دانشگاههای روسیه است. برخی از دانشگاههای روسیه برای دانشجویان نخبه و مستعد بورسیه ارائه میدهند مانند مدرسه عالی اقتصاد مسکو با همان دانشگاه HSE و یا دانشگاههایی مانند دولتی سنت پترزبورگ که تمامی دانشجویان میتوانند شانس خود را از طریق این روش ها برای تحصیل رایگان در روسیه و دریافت بورسیه امتحان کنند.

هزینه تحصیل در روسیه شامل هزینه هایی همچون هزینه تحصیل در دانشگاه، اسکان دانشجو و هزینه های جانبی خواهد بود که این موارد کاملا بستگی دارد که شما با چه شرایطی تصمیم دارید در کشور روسیه اقامت کنید به عنوان مثال رشته ای که تصمیم دارید در آن ادامه تحصیل دهید، دانشگاهی که انتخاب کرده اید، انتخاب محل اسکان و نوع اسکان(خوابگاه یا منزل)، نوع خورد و‌خوراک، تفریحات انتخابی و …بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر کافیست وارد صفحه هزینه تحصیل در روسیه شوید.

شرایط تحصیل در دانشگاه کازان

برای تحصیل در دانشگاه کازان نیاز هست مدرک اخرین مقطع تحصیلی، ریز نمرات و‌ترجمه رسمی، پاسپورت معتبر با حداقل دوسال اعتبار، ۲تا عکس پاسپورتی زمینه سفید، گواهی سلامت از بیمارستان و ‌انجام تست HIVنیاز دارید.
اگر مایل هستید درباره هزینه های مربوط به این دانشگاه (شهریه و هزینه اسکان)اطلاعات بیشتری داشته باشید فقط کافیست وارد صفحه تحصیل در دانشگاه فدرال کازان شوید.
شرایط تحصیلی برای دوره‌های ارشد در روسیه ممکن است بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت باشند، اما عموماً شامل موارد زیر می‌شود:

  1. درجه لیسانس یا معادل آن در رشته مورد نظر.
  2. زبان مورد نیاز برای تحصیل (معمولاً روسی یا انگلیسی) و گواهی معتبر از تسلط به آن.
  3. تقدیم مدارک مورد نیاز، شامل مدارک تحصیلی، رزومه، نامه توصیه و سایر مدارک مورد نیاز.
  4. پرداخت هزینه‌های مربوط به شهریه و هزینه‌های زندگی.
  5. گذراندن مصاحبه و یا آزمون ورودی، که بسته به دانشگاه ممکن است مورد نیاز باشد یا نه.
  6. برخی از دوره‌های ارشد ممکن است ویژگی‌های خاصی مثل تجربه کاری مرتبط را نیز مورد نیاز قرار دهند.

بهتر است برای اطلاعات دقیقتر، با موسسه مهاجرتی باپریس تماس بگیرید.
شرایط تحصیلی برای دوره‌های دکتری در روسیه نیز ممکن است بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت باشند. اما عموماً شامل موارد زیر می‌شود:

  1. درجه ارشد یا معادل آن در رشته مورد نظر.
  2. زبان مورد نیاز برای تحصیل (معمولاً روسی یا انگلیسی) و گواهی معتبر از تسلط به آن.
  3. تقدیم مدارک مورد نیاز، شامل مدارک تحصیلی، رزومه، نامه توصیه و سایر مدارک مورد نیاز.
  4. پرداخت هزینه‌های مربوط به شهریه و هزینه‌های زندگی.
  5. ممکن است برخی دانشگاه‌ها از داوطلبان دکتری خود بخواهند که یک پروپوزال تحقیقاتی ارائه دهند.
  6. مصاحبه و یا آزمون ورودی، که بسته به دانشگاه ممکن است مورد نیاز باشد یا نه.