“روسیه یک کشور مهاجرپذیر نیست.”، “روسیه اصلاً سختی‌های مهاجرت به اروپا را در پروسه خود ندارد!”، “روسیه خواهان حضور مهاجرین است و مزایای ویژه‌ای را برای آن‌ها قائل می‌شود!”، “ایرانیان به روسیه مهاجرت نمی‌کنند و شاید بعنوان سکوی پرتاب انتخاب شود!” و یا “رفتن به کشور روسیه برای ایرانیان نیاز به ویزا ندارد!” این عباراتی هستند که ممکن است شما نیز شنیده یا خوانده باشید.

در ارجاع به سازمان مرور جمعیت جهان، روسیه با ۱۱.۶ میلیون مهاجر تا به تاریخ فوریه ۲۰۲۴ در عنوان چهارمین کشور با بیشترین تعداد مهاجر قرار دارد. این نشاندهنده عطش حضور مردم کشورهای دیگر در این سرزمین به منظور سکونت، فرزندآوری و ادامه زندگی خود می‌باشد. این آمار محدود به ایرانیان مهاجر در روسیه نامعین است، اما طبق شنیده‌ها جمعیت ایرانیان مقیم در کشور روسیه ۱۰ هزار نفر عنوان شده است که تقریباً ۶ هزار نفر آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند. حضور ساکنین ایرانی بیشتری در کشور روسیه محتمل است اما بدلیل عدم وجود منبعی رسمی، نمی‌توانیم صحت آن را تشخیص بدهیم.

بدون تردید، مهاجرت به کشور روسیه موانع و چالش‌های موجود در مسیر یک علاقه‌مند به مهاجرت به کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و غیره را ندارد. زیرا مواردی همچون ارائه سند تمکن مالی، بلوکه کردن سرمایه‌ای در حساب از کشور مقصد، مصاحبه سفارت، ارائه مدرک زبان حد نصابی از نمرات در پروسه کسب ویزای کشور روسیه نمی‌باشد. اما از طرفی می‌بایست بسیار مراقب باشید، زیرا مهاجرت به کشور روسیه به نسبت متفاوت‌تر از دیگر کشورهایی است که اطلاعات شان را در وب‌سایت‌ها یا در پلتفرم‌های فضای مجازی مطالعه کرده‌اید.

در اولین قدم آگاه باشید که ایرانیان در دسته کشورهای ملزم به ویزا برای کشور روسیه محسوب می‌شوند. این بدین معناست که شما برای هرگونه هدف مسافرتی باید ویزای آن را کسب کرده باشید، چه یک سفر کوتاه مدت توریستی ۱۶ روزه با ویزای الکترونیکی و یا یک ویزا کار منحصر به خارجیان متخصص شاغل در کشور روسیه. پس باید انواع ویزا را بشناسیم تا به اشتباه به روسیه مهاجرت نکنیم، زیرا اجازه اقامت شما قوانین ویژه‌ای دارد که در صورت عدم تبعیت ممکن است به پیامد‌های منفی شکست مهاجرت یا ممنوعیت‌های اقامتی برخورد کنید.

ویزای توریستی به جهت بازدید شما از جاذبه‌های گردشگری در کشور روسیه صادر می‌گردد، که این اجازه برای مدت‌های ۱۶، ۳۰ و ۹۰ روزه ممکن است. از قبل پرواز تان به کشور روسیه می‌بایست بلیط برگشت خود را در موعد قبل از اتمام زمان ویزای خود تهیه کرده باشید. این ویزا به هیچ عنوان قابل تغییر به نوع دیگری از ویزا در خاک روسیه نمی‌باشد. در مقاله ویزای توریستی می‌توانید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید. نوع دیگری از ویزای ورود به کشور روسیه، تجاری نام دارد که می‌بایست یک شرکت روس از شما دعوت بعمل آورد، هرچند گاهی این نوع ویزا با پرداخت مبلغی قابل کسب است. همچنین جزئیات مهمی را در مورد ویزای تجاری می‌توانید در مقاله مربوطه‌اش بخوانید. ویزای کاری یکساله و سه‌ساله را بهتر است در مقاله مرتبط آن بپردازیم، زیرا از مهمترین و ضروری‌ترین منابع آگاهی شما خواهد بود.

در رابطه با ایرانیان، کشور روسیه در سال‌های گذشته ترند مقصد مهاجرتی نبوده است که بعنوان یک دلیل ساده می‌توانیم به ضعف  و فقدان رسانه فارسی‌زبان اشاره کنیم. رسانه در جهان توسط آمریکا و دیگر کشورهای محدود مدیریت می‌شود و خوراک رسانه‌ای که شما در ایران از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و نیز پلتفرم‌های مجازی مثل اینستاگرام، تلگرام و غیره داده می‌شود تماماً در توصیف و اشتراک اطلاعات از کشورهایی مثل ایالت متحده آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، ترکیه و غیره است که اکثراً در تحسین زندگی در این کشورها و تکنیک‌های تبلیغاتی ویژه ایجاد اشتیاق و حسرت در شما برای به زبان آوردن آرزوی سکونت در آن کشورها می‌باشد. اما درخشندگی زندگی در کشور روسیه در اوج فقدان رسانه‌های اطلاع‌رسانی توجه نه تنها ایرانیان بلکه دیگر کشورهای مدعی به برترین بودن را جلب کرد. همه چیز از ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شد که مسکو در کنار نام کشورها توسط سازمان بین‌المللی سکونت و زندگی در شاخص رفاه زندگی رتبه سوم را پس از سنگاپور و کانادا کسب کرد و بعلاوه شاخص زیرساخت‌های شهری بعنوان رتبه نخست در بین تمامی کشورها لقب گرفت. سپس با آغاز عملیات نظامی، همگان آینده‌ای تاریک را از متحمل شدن تاریخی‌ترین و شدیدترین تعداد تحریم‌ها و نیز پیش‌بینی‌های ویرانه‌شدن زندگی‌های روزمره از تبعات جنگ، روسیه با وارد سال سوم شدن توانسته انگشت به دهان‌ماندن را برای دیگر کشورها و بیشترین رفاه را برای مردمش مهیا کند.

بطور خلاصه، روسیه خواهان حضور شما به سمت یک زندگی سالم و آینده‌نگرانه می‌باشد، اما دقت کنید اگر کشورهایی مثل کانادا و یا ایتالیا، در هر حالتی از شما تمنا به حضور می‌نماید مثل تبدیل اقامت توریستی شما به کاری و یا تبلیغات پنهان بر واقعیت بورسیه‌های تحصیلی، روسیه جزو آن دسته نیست. روسیه نیازمندی به جذب مهاجر، نیروی کار در تمامی رسته‌ها و غیره را ندارد و چارچوب قوانینی معنی برای هر نوع اقامت تعریف کرده است که می‌بایست قبل از اقدام به مهاجرت از مشاوره متخصصین شرکت باپریس بهره‌مند شوید تا مسیر تان هدفمند و با برنامه‌ریزی به سمت موفقیت در خواسته‌هایتان پیش برود.